10 rzeczy których należy unikać w czasie ciąży

10 rzeczy których należy unikać w czasie ciąży

25/11/2018 0 przez Maria Piętka

O tym, że ciąża to szczególny czas wiedzą wszyscy. Od zawsze, przyszli rodzice, chcąc zapewnić swojemu potomstwu jak najlepsze warunki dla ich rozwoju i życia woleli dmuchać na zimne. Nie ma nic złego w przekazywaniu sobie rad, a beztrosko jest korzystać ze sprawdzonych i dobrych rozwiązań. Z drugiej zaś strony bywa to często przyczyną powstawania szeregu mitów, które odzwierciedlają właściwe dla danych czasów obawy rodziców.

Współcześnie, mając dostęp do niezawsze rzetelnej wiedzy i szczątkowych informacji o szkodliwości różnych produktów przyszłe mamy często niepotrzebnie rezygnują z wielu przyjemności. Sprawdźmy jakie są fakty.

 

1. Nowy jadłospis
Najdłuższa lista zakazów dla kobiet w ciąży dotyczy żywności. Wszystko sprowadza sie do tego aby uniknąć zakażenia toksoplazmozą, salmonellą czy listeriozą, które w tym szczególnym czasie jakim jest ciąża mogą spowodować poronienie lub bardzo poważne powikłania zdrowotne u malucha. Dlatego przygotowując posiłek czy wybierając danie z restauracyjnego menu unikaj:

– surowych ryb, mięsa i skorupiaków: nieugotowane owoce morza (dotyczy to również sushi – chyba że wybierzesz bezrybny zestaw lub ten z grilowaną rybą) w tym ostrygi i małże, tatar, krwista lub niedogotowana wołowina i drób mogą być źródłem toksoplazmozy czy salmonelli.

– ryb z wysokiem poziomem rtęci jak rekin, miecznik, żabnica, szczupak czy makrela królewska. Czy na tej liście jest też tuńczyk? Jest. Jak każda ryba gromadzi i rtęć i inne metale ciężkie, a to że jest dużym drapieżnikiem powoduje, że zawiera je rzeczywiście w większych ilościach niż np ryby którymi sam się żywi. Dlatego po puszkę z tą rybą w czasie ciąży lepiej sięgać z dużą roztropnością i niezbyt często.

– mięsa delikatesowego (garmażeryjnego): przetworzone mięso może być skażone listerią, bakterią powodującą wyjątkowo niebezpieczną w czasie ciąży chorobę zakaźną listeriozę, która może zagrażać życiu twojego dziecka. Wędzone owoce morza: mrożone, suszone, wędzone ryby łososiowate mogą również zawierać listerię. Wybieraj ryby pochodzące tylko z pewnego źródła i te bezpiecznie przechowywane.

– nabiału z niepasteryzowanego mleka i miękkich serów: te produkty również mogą zawierać listerię. Unikaj importowanych miękkich serów jak: Roquefort, feta, Gorgonzola, Camembert, Brie czy serów meksykańskich queso blanco i queso fresco – chyba że są wykonane z mleka pasteryzowanego.

– surowych jajek: samych w sobie pod postacią np. jajka na miękko czy np kogla-mogla ale również całej żywności je zawierającej jak domowe sosy, majonez, kremy. Surowe jaja mogą stanowić ryzyko zatrucia salmonellą.

Powyższa lista wydaje się być rozległa ale na sklepowych pułkach pozostaje jeszcze wiele cennych produktów odżywczych, po które warto sięgać pamiętając o tym, że zrównoważona dieta jest w czasie ciąży niezwykle istotna. Dobrze aby przyszłe mamy do swojego codziennego planu żywieniowego spróbowały włączyć: chude białko, zdrowe tłuszcze oraz dużą ilość świeżych owoców i warzyw oraz wodę.

 

2. Filiżanka kawy dziennie
Kofeina jako środek pobudzający ale i moczopędny spożywana w większych ilościach znacznie podwyższa ciśnienie krwi, tętna i powoduje że częściej musimy maszerować do toalety. Pomimo że Ty czujesz się dobrze po wypiciu kilku filiżanek kawy dziennie wcale nie oznacza to, że dziecko w twoim brzuchu również – kofeina przenika przez łożysko a metabolizm malucha dopiero się rozwija. Nie musisz całkowicie rezygnować z kawy – umiarkowany poziom kofeiny został zdefiniowany na poziomie 150-300 mg/dzień. Pamiętaj, kofeina jest nie tylko w kawie ale również herbacie, czekoladzie, napojach gazowanych czy niektórych lekach dostępnych bez recepty.

 

3. Ostrożnie z lekami i ziołami
Niektóre leki mogą być szkodliwe dla rozwijającego się dziecka. Przed przyjęciem jakiegokolwiek leku dostępnego zarówno bez recepty jak leków na receptę czy suplementów diety, najpierw porozmawiaj ze swoim lekarzem. Uważaj również na zioła, niektóre z nich mogą mieć właściwości wczesnoporonne.

 

4. Nowy pokój dla dziecka
Czekając na potomostwo przyszli rodzice często decydują się na remont i malowanie pokoju dla dziecka. Nie ma tak naprawdę możliwości aby dokładnie zmierzyć i potwierdzić poziom toksyczności farby dlatego zalecenie aby przyszła mama sama nie malowała ścian jest oparte tylko i wyłącznie na prawdopodobieństwie toksyczności. Jest ona zależna od użytych rozpuszczalników i chemikaliów w danej farbie jak również od ekspozycji. Zakładając, że malowanie w domu jednego pokoju stanowi niski poziom ekspozycji na (faktycznie coraz bezpieczniejsze dla naszego zdrowia) farby, w tej sytuacji, aby możliwie zminimalizować ryzyko samego nawet tylko wdychania oparów lepiej samemu nie chwytać za wałek tylko zlecić komuś innemu to zadanie.

Podczas codziennych czynności w domu unikaj również kontaktu z pestycydami, ołowiem czy rtęcią. Do sprzątania najlepiej używaj naturalnych środków czyszczących. Oczekiwanie na nowego członka rodziny to również czas zakupów począwszy od ubranek, gadżetów po różne sprzęty. Przyszła mamo – nie dźwigaj! Zrezygnuj też z biegania po drabinie, wyciągania się na krześle, żeby zawiesić firanki czy targania zakupów do domu. Jeśli chodzi o ruch w ciąży najlepiej wybierz sie na spacer, pływaj albo ćwicz na piłce. Gimnastyka, joga i pilates to zdecydowanie lepsze rozwiązanie w czasie ciąży niż wszelkie sporty mniej lub bardziej ekstremalne.

 

 

5. Zamień szpilki na baleriny
Jeśli kochasz szpilki i nie wyobrażasz sobie chodzenia w płaskich butach, zwróć uwagę na wysokość obcasu. Staraj się nie nosić wyższych niż 7,5 cm. Pomyśl o zakupie kaczuszek, koturnów albo butów na platformie. Podczas ciąży twój brzuszek będzie rosnąć przez co środek ciężkości cały cas będzie się zmieniał. Możesz nie czuć się zbyt pewnie i stabilnie stojąc na własnych nogach. Jeśli dodasz do tego spuchnięte kostki możesz nawet nie zauważyć, kiedy ukochane pantofle zastąpią najzwyklejsze na świecie klapki.

 

6. Miłośniczki kotów
Kocie odchody mogą przenosić toksoplazmozę i inne rzadkie choroby pasożytnicze. Spokojnie. Stwierdzenie jest prawdziwe ale tylko w połowie. Nie musisz żegnać się ze swoim sierściuchem na najbliższe 9 miesięcy. Ryzyko zakażenia jest niewielkie i występuje tylko w kontakcie z odchodami kotów będących w fazie ostrej biegunki infekcyjnej. W przypadku kotów kanapowych (tzw. niewychodzących) nie istnieje praktycznie żadne ryzyko. Zdecydowanie większe prawdopobieństwo zakażenia toksoplazmozą występuje podczas jedzenia surowego mięsa czy kopania w ogródku.

 

7. Używki
Tak samo jak zwykłe palenie papierosów będąc w ciąży jest niebezpieczne dla Ciebie i twojego dziecka równie groźne jest bycie biernym palaczem. Może ono doprowadzić do:
– poronienia
– przedwczesnego porodu
– niskiej wagi urodzeniowej
– zaburzenia zachowania i problemów z nauką podczas dorastania malucha
– zespołu nagłej śmierci niemowlęcia (SIDS – sudden infant death syndrome)
Spożywanie alkoholu czy używanie środków odurzających jest równie niebezpieczne podczas ciąży. Alkohol szybko przenika z krwiobiegu przez łożysko i pępowinę prosto do dziecka i może doprowadzić do uszkodzenia jego mózgu i innych narządów wewnętrznych, które są w trakcie rozwoju.

 

8. Postać czy usiąść?
W czasie ciąży pozostawanie zbyt długo w jednej i tej samej pozycji czy to stojąc czy siedząc nie jest korzystne. Może powodować cały szereg dolegliwości, począwszy od obrzęku kostek po zatory żylne. Jeśli długo siedzisz postaraj się robić często krótkie przerwy, aby trochę się rozruszać. Jeśli długo stałaś, zrelaksuj nogi podnosząc je do góry.

 

9. Odrobina relaksu i kolorowe paznokcie
Jeśli odczuwasz dolegliwości bólowe podczas ciąży idealnym rozwiązaniem wydaje się relaks w wannie z hydromasażem, jacuzzi czy sauna. Ale uwaga! Podwyższona temperatura ciała zwłaszcza w pierwszym trymestrze może doprowadzić do wrad wrodzonych płodu.

Zamiast korzystania z jacuzzi, gdzie temperatura wody najczęściej utrzymuje się w okolicach 40°C, wypróbuj zwykłą ciepłą kąpiel. Temperatura wody nie powinna przekraczać 38.5°C. W czasie ciąży trzeba zrezygnować również z niektórych zabiegów kosmetycznych – ale tylko tych z użyciem prądów lub lasera. Peelingi i maseczki są bezpieczne tak samo jak malowanie paznokci. Jedynie przygotowując się już do samego porodu należy pamietać o usunięciu lakieru z paznokci, pomalowane będą utrudniały przeprowadzenie niektórych badań.

 

10. Nie wierz we wszystko co mówią
Dzisiaj nietrudno znaleźć wiele sprzecznych informacji w Internecie, książkach, magazynach. Portale, specjaliści, blogerzy prześcigają się w udzielaniu porad co wolno a czego nie wolno robić. Bądź rozsądna i przede wszystkim zaufaj swojemu instynktowi i pamiętaj, że ostrożności nigdy za wiele. W razie jakichkolwiek wątpliwości konsultuj się ze swoim lekarzem prowadzącym. Nic się nie stanie jeśli na ten stosunkowo krótki czas zrezygnujesz z niektórych produktów czy aktywności. Po porodzie i karmieniu malucha wszystko będzie dla Ciebie znowu dostępne.

[Głosów:0    Średnia:0/5]