4 korzyści zdrowotne z jedzenia orzechów

4 korzyści zdrowotne z jedzenia orzechów

27/11/2018 0 przez Maria Piętka
Orzechy są jedną z najpopularniejszych przekąsek. Są smaczne, pasują do każdej diety i zawierają wiele imponujących korzyści dla zdrowia i wagi – bo choć liczba kalorii jest dość wysoka, nasze ciało nie wchłania ich wszystkich.
1. Źródło wielu składników odżywczych.

Orzechy są bogate w dobre tłuszcze (zawierają kwasy tłuszczowe nienasycone), mają niską zawartość węglowodanów i są doskonałym źródłem wielu składników odżywczych, w tym witaminy E, magnezu i selenu. Orzech orzechowi nierówny ale na przykład tylko jeden orzech brazylijski zapewnia nam 100% dziennego zapotrzebowania na selen.
Jeżeli chodzi o zawartość węglowodanów w orzechach to jest ona bardzo zmienna. Orzechy laskowe, makadamia i brazylijskie mają mniej niż 2 gramy strawnych węglowodanów na porcję, podczas gdy orzechy nerkowca mają ich cztery razy więcej. Biorąc to pod uwagę, można śmiało uznać, że orzechy są doskonałym składnikiem diety niskowęglowodanowej.

2. Potęga antyoksydacyjna.

Orzechy zawierają przeciwutleniacze, które pomagają kontrolować poziom wolnych rodników w naszym organizmie. Chociaż wolne rodniki odgrywają korzystą rolę w organizmie broniąc nas w odpowiedzi immunologicznej przed wirusami i bakteriami, to ich masowa produkcja wywołana zbyt dużym nasłonecznieniem, stresem, zanieczyszczeniami i z pokarmu może doprowadzić do uszkodzenia komórek, a w skrajnej sytuacji doprowadzić do stresu oksydacyjnego, który zwiększa ryzyko powstawania chorób głównie kardiologicznych, nowotworowych, oczu i układu pokarmowego. Dodatkowo przeciwutleniacze zawarte głównie w orzechach włoskich i migdałach chronią delikatne tłuszcze nienasycone w komórkach przed uszkodzeniem przez utlenianie.

3.Reduktor cholesterolu i trójglicerydów.

Osoby otyłe i chore na cukrzycę powinny jak najczęściej sięgać po pistacje, które pomagają zredukować poziom trójglicerydów. Migdały i orzechy laskowe znacznie obniżają poziom cholesterolu całkowitego i cholesterolu LDL jednocześnie zwiększając poziom cholesterolu HDL. Orzeszki ziemne, piniowe i mieszanki orzechów włoskich mają równie korzysty wpływ na redukcję poziomu cholesterolu przy czym nie wpływają w żaden szczególny sposób na poziom cholesterolu HDL. Aby uzyskać efekty stosowania diety o obniżonej zawartości tłuszczu wystarczy do swojego jadłospisu dodać orzechy makadamia, które rówież obniżają poziom cholesterolu.

4.Skarbnica błonnika

Chociaż nie trawimy błonnika, to bakterie żyjące w naszych jelitach już tak. Fermentują i przekształcają błonnik w krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (SCFA), ktore mają korzystny wpływ na przewód pokarmowy przede wszystkim ze względu na działanie przeciwzapalne oraz stymulujące regenerację dzięki czemu zapobiegają między innymi zapaleniom w obrębie jelita grubego. SCFA zmniejszają rówież ryzyko cukrzycy i otyłości. Sam błonnik zaś powoduje uczucie sytości i zmniejsza liczbę kalorii, które wchłaniamy z posiłków. Najwyższą zawartość błonnika posiadają migdały, a dalej kolejno: pistacje, orzechy laskowe, pekan, ziemne, makadamia i brazylijskie.

Orzechy skrywają jeszcze wiele cennych dla zdrowia właściwości. Podsumowując tylko te cztery główne wymienione powyżej możemy śmiało powiedzieć, że nasz mózg i serce będą zdrowsze. Orzechy mogą znacznie zmniejszyć ryzyko zawału serca i udaru mózgu – zwiększają wielkość cząstek LDL, podnoszą poziom cholesterolu HDL, poprawiają funkcje tętnic. Ponadto są pomocne w zmniejszaniu stanu zapalnego, szczególnie u osób z cukrzycą i chorobami nerek. Diabetyku, dodaj orzechy do swojej diety a poziom cukru we krwi, ciśnienie tętnicze i inne wskaźniki zdrowotne znacznie się poprawiają.

[Głosów:0    Średnia:0/5]