7 powodów dla których warto zajadać się cytrusami

7 powodów dla których warto zajadać się cytrusami

28/12/2018 0 przez Maria Piętka

Słodkie, soczyste, jaskrawo zabarwione – już samym wyglądem zachęcają nas aby je zjeść. Owoce cytrusowe kojarzą się nam z egzotyką i wprowadzają promień słońca zwłaszcza teraz w zimowe dni. Ale są one nie tylko ładne i aromatyczne. Cytrusy zapewniają wiele korzyści zdrowotnych, od zwiększania odporności po walkę z nowotworami.

 

1. Są bogate w witaminy i związki roślinne. Cytrusy są bardzo pożywne. Oferując mnóstwo witamin, minerałów i związków roślinnych pomagają zachować dobrą kondycję. Owoce cytrusowe są przede wszystkim doskonałym źródłem witaminy C, która wzmacnia nasz system odpornościowy i utrzymuje skórę gładką i elastyczną. Dla przykładu, tylko jedna średnia pomarańcza zawiera 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Cytrusy zawierają również inne drogocenne składniki w tym witaminy z grupy B, potas, fosfor czy magnez, których twój organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Dodatkowo bogate w związki roślinne działają przeciwzapalnie i przeciwutleniająco.

 

2. Dostarczają błonnik. Owoce cytrusowe są bogate w błonnik, który poprawia trawienie i pomaga w redukcji masy ciała. Na czele z pomarańczą cytrusy są szczególnie bogate w błonnik rozpuszczalny w wodzie, który pomaga obniżyć poziom cholesterolu. W porównaniu do innych owoców i warzyw, owoce cytrusowe są wyjątkowe. Mają wyższy stosunek rozpuszczalnego błonnika do tego nierozpuszczalnego w wodzie. Tym samym zapewniają uczucie sytości i pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi. Dla prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego zadbaj o to, aby każde 1000 kalorii twojego posiłku zawierało 10-14 g błonnika.

 

3. Są mało kaloryczne. Owoce cytrusowe mają niską kaloryczność, co sprawia, że są dobrym wyborem dla osób, które chcą utracić lub utrzymać swoją wagę. Ich duża zawartość wody i błonnika pomaga się zapełnić i powoduje uczucie sytości. Dla przykładu:

– klementynka to tylko 35 kalorii
– średnia pomarańcza: 62 kalorii
– różowy grejpfrut: 105 kalorii
– biały grejpfrut: 78 kalorii
– sok z 1 cytryny: 12 kalorii

4. Zmniejszają ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych. Kamienie nerkowe to bolesne kryształy minerałów. Mogą tworzyć się, gdy mocz jest bardzo skoncentrowany lub gdy w moczu znajdują się wyższe niż normalne ilości minerałów tworzących kamień. Jeden rodzaj kamienia nerkowego -> kamica wapniowa, spowodowany jest niskim poziomem cytrynianu w moczu. Wiele owoców i warzyw, w tym głównie owoce cytrusowe może podnieść poziom cytrynianu w mocz. Cytrynian potasu skutecznie zwiększa pH moczu i poziom cytrynianów, redukując jednocześnie poziom wapnia. Picie soków cytrusowych i spożywanie tych owoców może stanowić naturalną alternatywę dla suplementów zawierających cytrynian potasu.

 

5. Mogą pomóc w walce lub ochronie przed nowotworami. Owoce cytrusowe zostały szeroko przebadane pod kątem ich działania ochronnego na różne typy raka. Wiele analiz sugeruje, że cytrusy mogą nas chronić przed nowotworem przełyku, żołądka, piersi i trzustki. W jednym z badań, ludzie, którzy jedli jednego grejpfruta lub pili jedną porcję grejpfrutowego soku dziennie, mieli mniejsze ryzyko zachorowania na raka płuc. To działanie ochronne owoce cytrusowe zawdzięczają licznym związkom roślinnym które posiadają, w tym flawonoidom. Część flawonoidów działa jako przeciwutleniacze. Blokują ekspresję niektórych genów odpowiedzialnych za choroby zwyrodnieniowe, w tym nowotwory.

 

6. Zawierają składniki odżywcze, które wzmacniają serce. Wiele związków zawartych w owocach cytrusowych korzystnie wpływa na zdrowie serca, poprawiając poziom cholesterolu i obniżając ciśnienie krwi. Na przykład wspomniany powyżej błonnik rozpuszczalny i flawonoidy poprawiają poziom cholesterolu poprzez podwyższenie “dobrego” cholesterolu HDL i obniżenie “złego” cholesterolu LDL i trójglicerydów. Taką supermoc posiada przede wszystkim grejpfrut. Działanie antymiażdżycowe a co za tym idzie działanie przeciwzawałowe i przeciwudarowe zawdzięcza naringinie – glikozydzie flawonoidowemu. Ta naturalnie wystepująca w grejpfrucie substancja odpowiedzialna za jego gorzki smak wzmaga lipolizę, obniża poziom cholesterolu, działa przeciwzapalnie, przeciwrakowo i antyseptycznie. Ale uwaga! Chociaż sok z grejpfruta jest bardzo zdrowy nie należy popijać nim leków. Zawarte w grejpfucie furanokumaryny blokują działanie enzymu odpowiedzialnego za rozkład niektórych aktywnych składników leków, co może doprowadzić do ich toksycznego stężenia we krwi. Jeżeli na stałe przyjmujesz leki (zwłaszcza nasercowe) najlepiej skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą i upewnij się czy możesz śmiało sięgnąć po pysznego cytrusa.

 

7. Chronią mózg. Owoce i soki cytrusowe wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego i chronią mózg przed chorobami neurodegeneracyjnymi. Chronią komórki mózgowe i pobudzają ich funkcje. To wszystko za sprawą między innymi apigeniny (z grupy flawonoidów). Zwiększa ona zdolność uczenia się i zapamiętywania oraz jest pomocna w leczeniu zaburzeń neurologicznych (poprzez stymulacje tworzenia komórek neuronowych,) a nawet urazów mózgu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]