Co jajko kryje pod swoją skorupką?

Co jajko kryje pod swoją skorupką?

23/04/2019 0 przez Maria Piętka

Jedno całe jajko zawiera niesamowitą gamę składników odżywczych. To prawdziwa bomba witaminowa. I nikogo nie powinno to dziwić, ponieważ w rzeczywistości wszystkie składniki odżywcze, które się w nim znajdują są wystarczające, aby przekształcić pojedyńczą komórkę w kurczaka. A więc co jest niezbędne, aby stać się zdrowym kurczakiem? 😉

Jaja zawierają mniejsze bądź większe ilości niemal każdej witaminy i minerałów wymaganych przez organizm (również ludzki) w tym wapń, żelazo, fosfor, selen, potas, cynk, mangan, witaminę A i E oraz witaminy z grupy B, głównie: B12 (kobalaminę), B2 (ryboflawinę), B5 (kwas pantotenowy) oraz B9 (kwas foliowy).

Duże jajo zawiera 80-90 kalorii, 6-8 gramów wysokiej jakości białka, z doskonałym profilem aminokwasowym, budującego nasze ciało, około 5 gramów tłuszczu i śladowe ilości węglowodanów. Ale to nie wszystko. Jajka naładowane są również unikalnymi przeciwutleniaczami (m.in. luteiną i zeaksantyną chroniącymi nasze oczy) i silnymi składnikami odżywczymi mózgu jak cholina, która ożywia nas mózg i warunkuje jego prawidłowe funkcjonowanie, a w czasie ciąży nabiera specjalnego znaczenia – przeciwdziała powstawaniu wad wrodzonych dziecka. Cholina ma jeszcze jedną supermoc – działa jak emulgator, rozkłada tłuszcze i cholesterol w pokarmie na małe cząstki i utrzymuje je w zawieszeniu, zapobiegając tym samym ich zlepianiu się i przyklejaniu do ścianek tętnic czy płytek krwi.

Wspomniany powyżej cholesterol jest najbardziej kontrowersyjnym składnikiem jajek. Czy należy się go faktycznie obawiać i jeść jajka tylko od święta?

Absolutnie nie. Naukowcy, lekarze i dietetycy zakończyli prawdziwą batalię na ten temat i zgodnie twierdzą że jedno jajko dziennie nie powinno nikomu zaszkodzić. Cholesterol większości z nas kojarzy się negatywnie, z chorobami serca, miążdżycą i otyłością. Jednak sprawa cholesterolu nie jest taka prosta, ponieważ tak naprawdę odgrywa on bardzo ważną funkcję w organizmie.

Ta strukturalna cząsteczka jest niezbędna dla każdej błony komórkowej. Cholesterol jest również stosowany do wytwarzania hormonów steroidowych, takich jak testosteron, estrogen i kortyzol. Biorąc pod uwagę, jak jest ważny, nasze ciało rozwinęło skomplikowane sposoby, aby utrzymywać go na odpowiednim poziomie. Ponieważ uzyskanie cholesterolu z diety nie zawsze jest możliwe, wątroba sama produkuje go na tyle dużo, aby zaspokoić potrzeby organizmu. I analogicznie, kiedy spożywamy dużo pokarmów bogatych w cholesterol (np jajek), nasza wątroba kompensuje jego ilość i wytwarza go wtedy znacznie mniej.

To kto ma ochotę na jajecznicę?

[Głosów:0    Średnia:0/5]