Czym jest odmrożenie i jak go uniknąć?

Czym jest odmrożenie i jak go uniknąć?

26/11/2018 0 przez Maria Piętka

Odmrożenie jest urazem termicznym spowodowanym zamarzaniem skóry na skutek działania niskiej temperatury zarówno otoczenia, jak również bezpośredniego kontaktu z lodem, bardzo zimną cieczą czy zamarzniętym ciałem stałym. Najczęściej rozwija się na wystających częściach naszego ciała lub tych, których nie osłoniliśmy przed działaniem zimna jak nos, policzki, uszy, broda czy palce. Sklasyfikowano cztery stopnie odmrożeń. Rokowanie w przypadku pierwszych dwóch jest dobre, ale już w trzecim stopniu jest złe, a w czwartym nawet bardzo złe.

Gdy narażeni jesteśmy na niską temperaturę w naszym organizmie dochodzi do odruchowego skurczu naczyń i tym samym ograniczenia dopływu krwi do danego obszaru. W odciętych od krążenia naczyniach dochodzi do powstania drobnych zakrzepów oraz zamarzania płynu znajdującego się w tkankach. Bardzo często odmrożeniom towarzyszy hipotermia – stan bezpośredniego zagrożenia życia.

Każdego roku do szpitali z powodu odmrożeń trafia blisko 500 osób. Nie są to jedynie osoby wykluczone społecznie, zaniedbane czy bezdomne. U niemowląt i osób starszych wyprodukowanie ciepła i zatrzymanie go w organizmie jest utrudnione dlatego w przypadku tych dwóch grup wiekowych również bardzo często dochodzi do odmrożeń. Istnieją też stany chorobowe, które predysponują do rozwinięcia odmrożeń jak: odwodnienie organizmu, wyczerpanie, cukrzyca czy słaby przepływ krwi w kończynach.

Czynnikiem ryzyka są również wszystkie choroby psychiczne, które hamują zdolność oceny sytuacji lub odpowiedniej reakcji na zimno oraz przebywanie na dużej wysokości – w warunkach ze znacznie zmniejszonym dopływem tlenu do skóry.

 

Profilaktyka nie jest skomplikowana. Stosuj poniższe 4 zasady, a pokochasz zimę i nawet gdy za oknem będzie naprawdę chłodno zachowasz ciepło i dobre samopoczucie.

1. Ubierz się “na cebulę”. Zdecydowanie więcej ciepła zapewni Ci kilka luźnych warstw odzieży pomiędzy którymi uwięzione powietrze stworzy dobrą izolację. Wybierz bieliznę umożliwiającą parowanie potu a na wierzch zapewnij sobie wiatro- i wodoszczelną kurtkę. Unikaj ciasnych rękawiczek i butów oraz pamiętaj o osłonięciu głowy, szczelnie przy tym zasłaniając uszy, aby nie dopuścić do zbytniej utraty ciepła.

2. Pozostań w ciągłym ruchu ale się nie przemęczaj. Ruch powoduje prawidłowy przepływ krwi i pomaga utrzymać ciepło.

3. Odpowiednio się nawadniaj i odżywiaj. Nie pij alkoholu jeśli planujesz przebywać na zewnątrz w
chłodne dni. Napoje alkoholowe sprawiają, że organizm szybciej traci ciepło.

4. Zwracaj uwagę na prognozy pogody i ostrzeżenia meteorologiczne. Wybierając się w podróż monitoruj zmieniające się warunki atmosferyczne i środowiskowe oraz właściwie oceń swoje własne możliwości.

[Głosów:0    Średnia:0/5]