Mandarynki kontra pomarańcze. Pojedynek na witaminy

Mandarynki kontra pomarańcze. Pojedynek na witaminy

27/12/2018 0 przez Maria Piętka

Oba cytrusy zawierają szereg składników odżywczych, są stosunkowo słodkie w smaku i generalnie zawierają niewiele kalorii. Podczas gdy mandarynki i pomarańcze są blisko spokrewnione, w rzeczywistości są to dwa różne gatunki owoców o odrębnym pochodzeniu i odmianach.

Które są zdrowsze? Sprawdzamy.

Na pierwszy rzut oka manadrynki i pomarańcze są praktycznie identyczne. Pomarańcze są większe i bardziej zaokrąglone. Mandarynki zazwyczaj są słodsze i mniej cierpkie oraz łatwiej się obierają. Jedne i drugie mogą być bez nasion lub mieć nasiona. Mają wysoką zawartość wody, składają się głównie z węglowodanów i prawie nie zawierają tłuszczu. Zapewniają duży wybór składników odżywczych, w tym potasu, tiaminy (witaminy B1) i kwasu foliowego. Czy te owoce wogóle się czymś różnią?

 

Mandarynki Pomarańcze
Kalorie 53 47
Węglowodany 13.3 g 11.7 g
Błonnik 1.8 g 2.4 g
Białko 0.8 g 0.9 g
Tłuszcz 0.3 g 0.1 g
Witamina A 14% DV 4% DV
Witamin C 44% DV 89% DV
Kwas foliowy 4% DV 8% DV
Potas 5% DV 5% DV

 

DV (daily value) – wartość oznacza ile procent konkretnego składnika odżywczego potrzebnego każdego dnia dostarcza jedna porcja danego jedzenia. W tym przypadku porcja = 100g owocu.

Mandarynki i pomarańcze mają podobne profile składników odżywczych. Jednak mandarynki mają nieco więcej kalorii na porcję. Zawierają także kilka dodatkowych gramów węglowodanów. Jedną z istotnych różnic pomiędzy profilem składników odżywczych mandarynek i pomarańczy jest to, że pomarańcze mają ponad dwukrotnie więcej witaminy C. Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, który wspomaga tkankę łączną, w tym skórę, naczynia krwionośne i kości. Pomarańcze mają również nieco więcej błonnika niż mandarynki, co czyni je bardzo dobrym źródłem tego korzystnego węglowodanu. Mandarynki natomiast zawierają ponad 3-krotnie więcej witaminy A niezbędnej w procesie widzenia oraz wzmacniającej nasz układ odpornościowy.
W pojedynku na wiaminy my dajemy remis. Korzystajmy z sezonu na te pyszne owoce. Każdy z nich może być pożywnym, niskokalorycznym dodatkiem do naszej ulubionej diety.

[Głosów:0    Średnia:0/5]