Matcha – wszystko co chciałbyś o niej wiedzieć – jak parzyć, jakie ma właściwości

Matcha – wszystko co chciałbyś o niej wiedzieć – jak parzyć, jakie ma właściwości

04/12/2018 0 przez admin

Matcha, czyli popularny szczególnie w Japonii rodzaj zielonej herbaty zawojował serca milionów osób na całym świecie. Powoli moda na niego dociera także i do nas. Dla niektórych to styl życia, dla niektórych sposób na długowieczność. Co warto wiedzieć o match`y?

Czym jest matcha (czyt. macza)? Pierwsze wzmianki o tym dość dziwnym, zielonym napoju pojawiły się w Japonii już 1000 lat temu. I choć od tej pory minęło już trochę czasu, to (lepiej późno niż wcale) reszta świata zaczyna się także do niej przekonywać.

W sensie produktowym, pewnie się zdziwisz, ale są to najzwyklejsze, sproszkowane liście herbaty – dokładnie takiej jaką pijesz na codzień. Cały sekret leży w specyficznym jej przygotowaniu, które zaczyna się już na herbacianym polu…

Spośród krzewów herbaty, wybiera się tylko te, które rosną najsilniej i tak wyselekcjonowane przykrywa się, aby 2-3 tygodnie przed zbiorem nie były narażone na kontakt ze słońcem. Powoduje to częściową utratę koloru, ale także wytwarzanie substancji odpowiedzialnych za jej specyficzny smak.

 

Matcha

 

Po zerwaniu, z liści usuwa się łodygi i wszystkie “żyłki” a pozostałą, najbardziej delikatną część suszy się i mieli, a właściwie uciera na bardzo drobny proszek. Na tym etapie (inaczej niż np. herbata czarna) nie jest poddawana żadnym innym procesom i w formie tego zielonego, delikatnego proszku trafia na sklepowe półki.

Sposób produkcji to niejedyna cecha odróżniająca matchę od znanych nam herbat. O ile napój do którego jesteśmy wszyscy przyzwyczajeni spożywamy w formie naparu, o tyle matcha spożywana jest “w całości”. Pijemy rodzaj kremowej zawiesiny i to właśnie tej szczególnej formie naukowcy i medycyna tradycyjna przypisują jej szczególne właściwości zdrowotne.

Mechanizm jest prosty – w przypadku tradycyjnej herbaty (bądącej skądinąd świetnym źródłem przeciwutleniaczy) wypijamy tylko te substancje, które zdołały rozpuścić się we wrzątku. W przypadku matchy, nasz organizm może czerpać z całego bogactwa składników znajdujących się w liściu.

 

Jak przygotować matchę?

Tradycyjnie matcha jest przygotowywana jako część japońskiej ceremonii herbacianej, jedak taka forma nie do końca sprawdza się w kulturze zachodniej. Ale spokojnie – matcha przygotowana w domowych warunkach może być równie smaczna, a jej przygotowanie zajmuje tylko kilka minut.

Jeśli jednak chcemy pozostać w zgodzie z tradycją, będziemy potrzebowali  akcesoriów, które można już w Polsce kupić w wyspecjalizowanych sklepach – czarki, bambusowej trzepaczki oraz łyżeczki.

 

Matcha - zestaw do przygotowania

 

Przepis na matchę jest bardzo prosty

  1. Do czarki (tzw. matchawan) wsypujemy 2 bambusowe łyżeczki (czyli chashaku) matchy i zalewamy ok. 100 ml gorącej, ale nie wrzącej wody (ok 85 stopni)
  2. Trzepaczką (fachowo nazywaną chasen) intensywnie mieszamy naszą wodno – herbacianą zawiesinę do chwili aż zacznie się pienić. Pianka jest ważną częścią naszego napoju – znawcy na pewno potrafią określić jej idealną ilość, Ty zaś znajdź taką, jaka dla Ciebie będzie najlepsza.
  3. Wszyscy mamy różne upodobania co do mocy herbaty – uzupełnij czarkę taką ilością gorącej wody, jaką uznasz dla siebie za odpowiednią.

 

Co jeśli nie chcemy jeszcze inwestować w zestaw do parzenia?

Nic straconego – jeśli chcemy przygotować ją w domowych warunkach, zmodyfikujmy nieco przepis:

  1. Do kubka wsyp 1 tradycyjną łyżeczkę matchy
  2. Analogicznie zalej 100 ml gorącej wody
  3. Wymieszaj przy użyciu spieniacza do mleka
  4. I oczywiście dodaj odpowiedniej ilośći wody do smaku.

Nie obawiaj się, że matcha będzie miała nieprzyjemną, “pylistą” fakturę, jak na przykład leki w saszetce. Dzięki ekstremalnie drobnemu zmieleniu liści, nie ma o tym mowy, a wprost przeciwnie – pijąc ją mamy ciekawe uczucie kontaktu z czymś jedwabiście delikatnym.

 

Matcha

 

Na co zwrócić uwagę?

Matcha powinna mieć piękny, głęboko zielony kolor. Musi być zawsze przechowywana w szczelnym zamknięciu, ponieważ źle przechowywana szybko się utlenia zmieniając swój kolor na brązowy, a zapach na mało przyjemny.

Przyrządzony napój powinien mieć świeży i delikatny smak, jeśli jest inaczej – wyczuwamy intensywną nutę goryczy lub ziemistość może to świadczyć o tym, że była nieodpowiednio przechowywana lub padliśmy ofiarą oszustwa. Często tańsza matcha pochodzi z Chin i oprócz zielonego koloru niewiele ma wspólnego z oryginalnym napojem.

 

Typy matchy

Generalnie wyróżniamy 3 rodzaje:

  1. Premium – pochodząca z pierwszego zbioru (w maju) – cechuje się wyjątkowo delikatnym smakiem – najlepiej nadaje się do przyrządzania napoju, w szczególności do ceremonii herbacianej.
  2. Z drugiego zbioru (czerwcowego) – głównie używana jako dodatek do ciast i smoothies. Znawcy uznają jej smak za nieco cięższy i bardziej gorzki.
  3. Latte – do przyrządzania matchy z mlekiem lub z cukrem. Jest to również pierwszy zbiór, ale o bardziej intensywnym smaku.

 

Czy matchę można słodzić?

Można, ale nie trzeba. Jej delikatny smak nie jest w niczym podobny do gorzkiej, czarnej herbaty, więc unikajmy dodatkowego, tak szkodliwego dla nas cukru. Jeśli jednak nie wyobrażamy sobie jej bez dodatku cukru, postarajmy się o “słodzik”, który uzupełni jej bogaty smak – miód lub cukier palmowy.

Jak już wcześniej zauważyliście – można ją pić także z dodatkiem mleka – nie tylko krowiego, ale świetnie będzie się też komponowała w towarzystwie tych roślinnych – mleka sojowego, czy migdałowego.

 

Czy matcha jest zdrowa?

I to jak! To jej Japończycy przypisują swoją długowieczność, a naukowcy są z nimi zgodni – dzięki swojej formie drobno zmielonego proszku, nasz organizm czerpie ze wszystkich dobroczynnych substancji, które się w niej znajdują – inaczej niż w przypadku tradycyjnego naparu, w którym wypijamy tylko te składniki, które były zdolne do rozpuszczenia się w wodzie.

Działanie, które matcha wywiera na Twój organizm to:

  • poprawia nastrój i zwiększa koncentrację
  • przyspiesza metabolizm i spalanie kalorii
  • zawiera szereg potrzebnych Ci składników takich jak witamina C, selen, cynk i magnez
  • obniża poziom cholesterolu i cukru
  • jest bogata w błonnik i chlorofil
  • działa ochronnie na naczynia krwionośne
  • obniża ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia
  • a przede wszystkim jest nieocenionym źródłem antyoksydantów, w tym tak popularnego EGCg

Wpływ tej wyjątkowej herbaty na zdrowie to długi temat, warty rozwinięcia. Dlatego już wkrótce kolejny artykuł, w którym dowiesz się o tym nieco więcej.

 

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]