Sprawdź jak sobie poradzić z kłopotliwymi zaparciami

Sprawdź jak sobie poradzić z kłopotliwymi zaparciami

05/12/2018 0 przez Maria Piętka

Z zaparciami mamy do czynienia, gdy ilość wypróżnień w ciągu tygodnia wynosi 3 i mniej.
Problem ten dotyczy przede wszystkim osób starszych głównie ze względu na niedostateczną ilość płynów oraz złą dietę. Siedzący tryb życia, jednolita dieta jak również stosowanie rozmaitych kuracji odchudzających i tym samym obniżenie poziomu błonnika oraz ciał balastowych w pożywieniu wpływa na zwiększenie występowania tej dolegliwości u coraz to młodszych osób.

Przypadłość ta statystycznie dotyka w dzisiejszych czasach już co drugą kobietę oraz co czwartego mężczyznę – nie należy więc do rzadkości. Dobrze zatem zapoznać się z przyczynami wywołującymi ten stan oraz sposobami jak radzić sobie z tą kłopotliwą dolegliwością.

Ogólnie zaparcia możemy podzielić na dwie grupy :

– zaparcia objawowe, w tym przypadku przyczyn należy szukać w zaburzeniach systemu nerwowego, złych przyzwyczajeniach żywieniowych jak również w sytuacjach tłumienia odruchu defekacyjnego z powodu skrępowania, pośpiechu czy zwykłej niedostępności do urządzenia sanitarnego.

– zaparcia czynnościowe gdzie przyczyny są typowo medyczne (różnego typu schorzenia oraz zmiany nowotworowe) między innymi : cukrzyca, mocznica, zmiany w budowie narządów układu pokarmowego, osłabienie mięśni brzucha, nieżyt jelita, zapalenie otrzewnej jak również wyrostka robaczkowego. U kobiet dodatkowo przy zmianach położenia macicy. Przyjmowanie niektórych leków (preparatów przeciwskurczowych, uspakajających, atropiny, środków narkotycznych) również może powodować zaparcia.

W przypadku zaparć stosowanie preparatów przeczyszczających bez uprzedniej konsultacji z lekarzem nie jest wskazane. Zaleca się wizytę u lekarza po to, by mógł on na podstawie badania oraz zebranego wywiadu dobrze zdiagnozować przyczynę i na tej podstawie dobrać odpowiednie leczenie.

Jeśli przyczyną zaparć nie jest choroba organiczna, a tylko niegroźne zaburzenia związane z ruchem jelit i przesuwaniem pokarmu w kierunku odbytnicy, to w celu uniknięcia tych kłopotliwych dolegliwości zdecydowanie skuteczniejsza jest się przed nimi chronić niż je później leczyć. Profilaktyka znacznie zmniejsza ryzyko pojawienia się zaparć, a przy występujących już ostrych zaparciach zmieni je na mniej dokuczliwe, przewlekłe.

– Stosuj odpowiednią dietę. Ogranicz słodycze, a zwiększ ilość owoców i warzyw oraz produktów zawierających błonnik.

– Przyjmuj dużą ilość płynów w ciągu dnia.

– Wyrobienie w sobie nawyk prawidłowego rytmu snu oraz odżywiania się najlepiej o tej samej porze.

– Nabierz kondycji, uprawiaj jakiś sport. Zapewnienie organizmowi dostatecznej ilości ruchu poprzez codzienne spacery, gimnastykę zmusi twoje jelita do wzmożonej pracy. Przy okazji wzmocnisz mięśnie brzucha, a szybciej krążąca krew poprawi i przyspieszy przemianę materii.

A co zrobić gdy zaparacia już nas dopadną?

Istnieje kilka prostych sposobów na likwidowanie zaparć, które można samemu wdrożyć nie narażając się na dodatkowe dolegliwości czy komplikacje. To:
– suszone owoce: przede wszystkim śliwki, morele i figi
– szklanka wody z miodem wypita rano i na czczo
– kefir pity również na czczo
–  masaż brzuszka (u małych dzieci)
– czopki glicerynowe (tylko doraźnie, odpowiednie dla dzieci czy osób dorosłych)
– lewatywa (preparat sprawdzony i bezpieczny, gotowe wlewki doodbytnicze można kupić w dowolnej aptece).

[Głosów:0    Średnia:0/5]