Szczypta soli – ile solić żeby nie przesolić

Szczypta soli – ile solić żeby nie przesolić

24/11/2018 0 przez Maria Piętka

Jest najpopularniejszą przyprawą na świecie. W Polsce symbolem gościnności, znakiem oddania honoru i szacunku. Jest niezbędnym pierwiastkiem do życia, istotną składową gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu. Zapewnia właściwe przewodzenie impulsów nerwowych oraz prawidłową pracę komórek mięśniowych. Jednak spożywana w nadmiernych ilościach powoduje m.in. nadciśnienie tętnicze, otyłość, cukrzycę oraz zwiększa ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych oraz nowotworów, grozi osteoporozą, zaburza pracę nerek.
Himalajska, morska, kamienna – sól. Za co ją tak kochamy?

Sól dodajemy niemal do wszystkiego. Poprawia smak potraw i zachęca do sięgnięcia po dokładkę, a od słonych przekąsek (chipsów, paluszków, orzeszków ziemnych czy krakersów) wprost nie sposób się oderwać.
Choć genetycznie przystosowani jesteśmy do diety niskosodowej, od kilku tysięcy lat wraz z rozwojem rolnictwa zaczęliśmy dodawać sól do jedzenia, co zwiększyło jej dobowe spożycie z 1 na 10 g.

 

Czy wiesz, ile soli tak naprawdę zjadasz każdego dnia?

Maksymalne dzienne spożycie zalecane przez Europejskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego oraz Światową Organizację Zdrowia to 5 g soli kuchennej na dobę. Polacy tę normę przekraczają 3-krotnie. Skąd taka ilość soli na naszym stole? Wydawać by się mogło, że mało zużywamy soli na co dzień w kuchni. Kupujemy ją dosyć rzadko a przygotowując posiłek w domu najczęściej dodajemy tylko szczyptę do smaku. Jednak warto spojrzeć na etykiety naczęściej kupowanych i stosowanych przez nas produktów, aby przekonać się ile tak naprawdę spożywamy jej każdego dnia.

 

Zaglądamy do lodówki.

Gotowe produkty choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę mogą zawierać całkiem sporą dawkę soli. I tak np.:

  • chleb pełnoziarnisty – ok. 0.5 g
  • płatki śniadaniowe (zbożowe miodowe kółka) – ok. 1 g
  • kukurydza w puszce – ok. 0.3 g
  • oliwki – ok. 3.8 g
  • kabanosy – ok. 3 g
  • żółty ser – ok. 1.5 g
  • tuńczyk w puszce – ok. 1 g
  • kostka rosołowa – ok. 5 g
  • orzeszki solone – ok. 0.75 g
    (podane wartości zawierają ilość soli w 100g produktu)
  • ketchup – ok. 100 mg / 5 ml (jedna łyżeczka)
  • majonez – ok. 50 mg / 5ml (jedna łyżeczka)
[Głosów:1    Średnia:5/5]