Zielony superowoc – dlaczego warto jeść awokado

Zielony superowoc – dlaczego warto jeść awokado

30/12/2018 0 przez Maria Piętka

Awokado to dość wyjątkowy owoc. Podczas gdy większość owoców składa się głównie z węglowodanów, awokado ma wysoką zawartość… tłuszczów. Ale bez obaw. Chodzi o te zdrowe tłuszcze, dobre dla naszego serca jedno- oraz wielonienasycone. Pomimo, że zawiera dużo kalorii, eksperci do spraw żywienia określają awokado mianem superfood. Obok cennych kwasów tłuszczowych naszpikowany jest również wieloma witaminami i mikroelementami.

Awokado jest niezwykle pożywne. Dobrze smakuje i ma bogatą konsystencję. Ze względu na wysoką wartość odżywczą jest dodawany do różnych potraw. Najbardziej znany jest smakoszom jako główny składnik guacamole, ale można z niego wyczarwać w kuchni o wiele więcej. Biorąc pod uwagę jego właściwości zdrowotne, awokado stało się niezwykle popularnym pożywieniem wśród osób dbających o zdrowie. Zawiera szeroką gamę składników odżywczych, w tym 20 różnych witamin i minerałów. Znajdziemy w nim przede wszystkim: witaminę B5 (kwas pantotenowy), B6 (pirydoksynę), C (kwas askorbinowy), K, E, A, B1 (tiaminy), B2 (ryboflawinę) i B3 (niacynę), kwas fiolowy, potas oraz niewielkie ilości: magnezu, manganu, miedzi, żelaza, cynku i fosforu.

100 gram awokado to 160 kalorii, 2 gramy białka i 15 gram zdrowych tłuszczów. Mimo, że ta gruszka aligatora (tak często nazywane ze względu na swój kształt i teksturę) zawiera 9 gramów węglowodanów, to 7 z nich to błonnik. Dlatego awokado jest idealnym składnikiem diety niskowęglowodanowej. Ma dobry wpływ na trawienie i zwiększa uczucie sytości.

Większości z nas doskwiera niski poziom potasu we krwi, a minerał ten odgrywa ważną rolę dla naszego zdrowia. Potas przede wszystkim pomaga utrzymać gradienty elektryczne w komórkach organizmu oraz wspiera prawidłowe ciśnienie krwi, które zbyt podwyższone jest głównym czynnikiem ryzyka zawałów serca, udarów mózgu i niewydolności nerek. Awokado jest doskonałym źródłem potasu. Zawiera go więcej niż na przykład banany. Jedna porcja (100 gram owocu) zawiera 14% zalecanego dziennego spożycia (RDA) potasu.

Awokado stoi na straży serca i wagi, a to głównie za sprawą kwasu oleinowego. Redukuje całowity poziom cholesterolu, cholesterolu LDL (“złego) oraz trójglicerydów a zwiększa poziom cholesterolu HDL (“dobrego”). Regularne jedzenie awokado to mniejszy brzuszek, prawidłowa waga i niski wskaźnik BMI.

Osoby cierpiące na zapalenie czy zwyrodnienie stawów stosując ekstrakt z awokado mogą liczyć na złagodzenie objawów tych chorób.

Awokado ma jeszcze jedną super moc – zwiększa nawet kilkunastokrotnie wchłanianie antyoksydantów z innych produktów spożywczych. Samo w sobie jest również bogate w przeciwutleniacze między innymi luteinę i zeaksantynę, które są niezwykle ważne dla zdrowia twoich oczu.

Ma kremową, bogatą, tłustą konsystencję i dobrze komponuje się z innymi składnikami. Możesz dodać go do sałatek i wielu innych przepisów lub po prostu wybierać je łyżką i się nim zajadać. Awokado to doskonałe pożywienie. Jest pełne składników odżywczych, których wielu brakuje nam w nowoczesnej diecie. Jest przyjazne odchudzaniu, sprzyja zdrowemu sercu, a przy tym naprawdę dobrze smakuje.

[Głosów:0    Średnia:0/5]